εφ. ΑΥΓΗ της Π. ΚΡΗΜΝΙΩΤΗ
22/5/2006
Ένας νέος ήρωας στα λημέρια της αστυνομικής λογοτεχνίας της ημεδαπής. Τύπος με στυλ και αρκετές ιδιορρυθμίες, παλιομοδίτης και έντιμος, ο αστυνόμος Γιώργος Στάικος, λίγο πριν συμπληρώσει τα 50 του χρόνια, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία του αμφιλεγόμενου επιχειρηματία Ορέστη Βαλμά. Αναζητώντας τον ένοχο ανάμεσα σε ανταγωνιστές, συνεργάτες αλλά και περίεργους συγγενείς του δολοφονημένου, θα έρθει αντιμέτωπος με κύκλους καθ' όλα νόμιμων πολιτών αλλά και με περίεργους πρώην μπάτσους και αλλοδαπούς. Κυρίως όμως θα βρεθεί αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό και το μυστικό που ταλαιπωρεί τη δική του ύπαρξη. Αν και το πρώτο μυθιστόρημα του Γιάννη Ράγκου, "Η στάση του εμβρύου", ουδόλως θα απογοητεύσει τον αναγνώστη της. Μπορεί να μη συγκαταλέγεται στο καθαρόαιμο κοινωνικό και πολιτικό αστυνομικό μυθιστόρημα που γράφεται στις μέρες μας και ασκεί έντονη κριτική στη νέα παγκοσμιοποιημένη κατάσταση που βιώνουμε, ωστόσο θα το αδικούσαμε αν αποσιωπούσαμε τις κοινωνικές και πολιτικές του νύξεις αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ιχνογραφείται κυρίως ο επιχειρηματικός κόσμος και οι διαπλοκές του. Καλοστημένη πλοκή, με μεγάλο ατού τους ευφάνταστους, γρήγορους διαλόγους του, το βιβλίο διακρίνεται επίσης για την αριστοτεχνική σύνδεση της διπλής πορείας του ήρωά του. Αυτής που θα τον οδηγήσει στην εξιχνίαση του εγκλήματος αλλά κι εκείνης της εντελώς προσωπικής, που θα τον οδηγήσει να ξεμπερδέψει το κουβάρι που ταλανίζει την ύπαρξή του. Πλάι στον Στάϊκο και μια άλλη ηρωίδα, καθώς στο βιβλίο του Ράγκου πρωταγωνιστεί η Αθήνα, οι γειτονιές, οι γεύσεις και οι διαδοχικές της όψεις.
Εφ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ του ΝΙΚΟΥ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΥ
24/6/2006
Σκοτεινό έγκλημα στη γλυκιά Αθήνα
Σημειώστε το όνομα: Γιώργος Στάικος. Είναι ο μοναχικός ήρωας του κλασικού αστυνομικού μυθιστορήματος του Γιάννη Ράγκου «Η στάση του εμβρύου», στο οποίο ο λιγομίλητος, ελκυστικός, μυστηριώδης 50χρονος Γιώργος Στάικος θα εξιχνιάσει τον φόνο ενός επιχειρηματία στη σύγχρονη Αθήνα. Ο ήρωάς μας είναι αστυνομικός, αλλά, φυσικά, όχι συνηθισμένος. Διαφέρει λόγω κουλτούρας, ιδιοσυγκρασίας, εμπειριών. Πρωταγωνιστεί σε αυτό το γρήγορου ρυθμού και κομψής γραφής αστυνομικό μυθιστόρημα, στο οποίο ο συγγραφέας του ξεδιπλώνει ένα πολύπτυχο χαρακτήρων με έκδηλο αστικό χαρακτήρα. Είναι ένα αστυνομικό που δοξάζει τις αρχετυπικές καταβολές του. Είναι δηλαδή ένα βιβλίο της μεγάλης πόλης, που τη μέρα ασφυκτιά και τη νύχτα ελευθερώνεται, με μισερούς έρωτες, κρυφές ζωές, αισθήματα εκδίκησης και πίκρας, μοναχικούς στοχασμούς σε ώρα ξυρίσματος ή οδήγησης, γαλάζια σύννεφα καπνού σε γραφεία και αστικά σαλόνια, αιφνίδιες επισκέψεις σε σκοτεινούς τύπους της Ομόνοιας και σε αινιγματικές κυρίες της Φωκίωνος Νέγρη. Διαθέτει γυναίκες - δολώματα, που ανοίγουν την καρδιά τους, ώρα νύχτας σε δροσερές βεράντες με την Αθήνα πιάτο, ιδιωτικούς ντετέκτιβ που δεν ξέρουν τι σημαίνει φιλότιμο και ζαλισμένα αγόρια του πληρωμένου έρωτα. Ο Γιάννης Ράγκος χτίζει ένα άρτια δουλεμένο αστυνομικό της κλασικής σχολής, με ατμόσφαιρα και στυλ, με μία αόριστη αύρα της δεκαετίας του ’50 να δροσίζει τα σύγχρονα κανάλια της μεγάλης Αθήνας. Γιατί, στο βιβλίο του Γιάννη Ράγκου με τον ωραίο τίτλο, η Αθήνα είναι πρωταγωνίστρια. Γίνεται η πόλη του εγκλήματος, με την ίδια παθογένεια των πρώτων μητροπόλεων του 19ου αιώνα, και ταυτόχρονα αναδύεται φωτεινή με αρ ντεκό πολυκατοικίες και ανθρώπους με αστική παιδεία. Είναι η πόλη που στο λιοπύρι του μεσημεριού κάνει τα σώματα να ιδρώνουν πίσω από τιμόνι, είναι η πόλη που τα ίδια σώματα τα μεταμορφώνει όταν βγαίνει η σελήνη και οι επιθυμίες ιεραρχούνται διαφορετικά. Ο Γιάννης Ράγκος γράφει σε μία εύηχη, στρωτή γλώσσα, με πολύ προσεγμένη επιλογή λέξεων χωρίς τον μανδύα της επιτήδευσης. Εχει το χάρισμα να χτίσει ένα αστυνομικό χωρίς «κοιλιά», με έξυπνη πλοκή και μία αίσθηση ενός στέρεου κόσμου. Ο Ράγκος μεταδίδει ισορροπία, αρμονία, αρχιτεκτονική του νου. Την ίδια ώρα, που είναι έτοιμος όλα να τα ανατρέψει...