Η ΔΩΡΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΛΗΓΜΑ - Παραβολές από τη μυθιστορία της τυφλότητας
- Αφαίρεση στα αγαπημένα μου
- Προσθήκη στα αγαπημένα μου
- Αποστολή σε φίλο
- Εκτύπωση
Η ΔΩΡΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΛΗΓΜΑ - Παραβολές από τη μυθιστορία της τυφλότητας
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΗΡΑΚΛΗΣ
Το νέο βιβλίο του Ηρακλή Δ. Λογοθέτη είναι μια ιδιότυπη περιδιάβαση στον κόσμο της «τυφλότητας» ως πολιτισμικού ειδώλου, καθοριστικού πολλών μας αντιλήψεων για τη γνώση, την απόλαυση, τη δεξιότητα και το ακραίο πάθος. Ο συγγραφέας επιχειρεί μια κατάδυση στην τυφλότητα ψηλαφώντας τη διττή της ιδιότητα –ως δωρεά και ως πλήγμα– όπως, τουλάχιστον, μας παραδίδεται δια μέσου της μυθιστορίας, τυφλων και βλεπόντων. Το κείμενό του συνομιλεί διαρκώς με άλλα κείμενα φιλοσόφων και προφητών, καθώς και συγγαρφέων και ποιητών, όπως ο Κόνραντ, ο Μπόρχες, ο Σίλλερ, ο Καμύ, ο Ε. Γονατάς, κ.α. Τις πολαπλές αναφορές, κατά το πλείστον κρυφές παρά φανερές, σπονδυλώνουν σε μιαν ερεθιστκή αφήγηση, όπου αναδεικνύονται πλήθος γειτνιάσεις, τέσσερα μυθιστορήματα: η Ιστορίας της Πολιορκίας της Λισαβόνας του Ζοζέ Σαραμάγκου, το Ασβεστοκάμινο του Τόμας Μπέρνχαρντ, η Τύφλωση του Ελίας Κανέτι και το Περί Ηρώων και Τάφων του Ερνέστο Σάμπατο – στο καθένα από αυτά αφιερώνεται ένα από τα κεφάλαια του έργου. Εν κατακλείδι, ο συγγραφέας διατυπώνει τους προβληματισμούς του για την «τυφλότητα των βλεπόντων» στη σύγχρονη κοινωνία, η οποία αναδεικνύεται – παραδόξως- μέσα από την υπερ-εκτίμηση της όρασης ως γνωστικής δυνατότητας.
«Θρυλείται πως ο Άργος χρειάτηκε και τα εκατό του μάτια για να προσανατολιστεί με ασφάλεια στο βαθύ τρισκότεινο σπήλαιο όπου ζούσε, τρώγοντας τους ανθρώπους ωμούς, η μυθική Έχιδνα και να τη σκοτώσει. Αλλά τις έρπουσες –ή αναπάντεχα φτερωτές- προσεγγίσεις της ιστορικής Έχιδνας ούτε με χίλια μάτια δεν υπάρχει ελπίδα να τις δει κανείς. Τί ελπίδα θα είχα εγώ, με την ελάχιστη διάταση της οράσεώς που θα μπορούσα να επιτύχω; Γι’ αυτό ως οδηγούς της καθόδου μου στα άδυτα της τυφλότητας διάλεξα, ύστερα από περίσκεψη, τέσσερις τυφλούς. Θεώρησα καλύτερο να με ξεναγήσουν στα σκότη τέσσερα μυθιστορήματα τυφλά απέναντι στο είδωλό τους, τυφλά μπροστά στην τυφλότητα».