> COOMARASWAMY ANANDA K.

COOMARASWAMY ANANDA K.

COOMARASWAMY ANANDA K.

Ο Ananda K. Coomaraswamy ήταν ένας από τους μεγαλύτερους θεωρητικούς της Philosophia Perennis τον 20ό αιώνα. Τα πολύπλευρα κείμενά του αφορούν την αισθητική και τις άλλες τέχνες, τη λογοτεχνία και τη γλώσσα, τη λαογραφία και τη μυθολογία, τη θρησκεία και τη μεταφυσική. Τα πιο ώριμα έργα του αναπτύσσουν την οπτική της Αιώνιας Φιλοσοφίας αντλώντας από μια λεπτομερή γνώση τεχνών, χειροτεχνιών, μυθολογιών, πολιτισμών, λαογραφιών, συμβολισμών και θρησκειών, τόσο της Ανατολής όσο και της Δύσης. Ήταν βαθύς κάτοχος των εξής δώδεκα γλωσσών: Γαλλική, Γερμανική, Λατινική, Ελληνική, Σανσκριτική, Παλί, Χίντι, Ιταλική, Ισπανική, Ολλανδική, Περσική καὶ Σενεγαλέζικη γλώσσα. Έγραφε κυρίως στη μητρική του Αγγλική, αλλά οι γλώσσες που ήξερε απλώς να διαβάζει ξεπερνούσαν τον αριθμό των τριάντα. Γεννήθηκε στο Κολόμβο της Κεϋλάνης (Σρί Λάνκα), στις 22 Αυγούστου του 1877, από κοίτασμα ευγενές. Γιος του Ινδουιστή φιλοσόφου, νομικού στο επάγγελμα, Sir Muthu Coomaraswamy και της Βρετανίδας Elizabeth Beeby. Όταν ήταν δύο ετών, έχασε τον πατέρα του. Τότε η μητέρα του επέστρεψε μαζί του στην Αγγλία. Μεγαλώνοντας επικεντρώθηκε σε σπουδές γεωλογίας και ορυκτολογίας. Στα πλαίσια της διδακτορικής του διατριβής ολοκλήρωσε μια επιστημονική έρευνα για την ορυκτολογία της Κεϋλάνης. Ως ειδήμων σε αυτά τα επιστημονικά πεδία, διορίσθηκε διευθυντής της Ορυκτολογικής Εταιρείας στην Κεϋλάνη. Όταν έγινε είκοσι πέντε ετών, παντρεμένος με την Αγγλίδα φωτογράφο Ethel Mary Partridge, ξαναγύρισε μαζί της στην Κεϋλάνη. Το 1909 δημοσιεύτηκε το πρώτο έργο του, Μεσαιωνικ Σενεγαλέζικη Τέχνη, με φωτογραφίες της Ethel Mary Partridge. Για μια ολοκληρωτική αφιέρωση στο δικό του μονοπάτι παραιτήθηκε από τα γεωλογικά και ορυκτολογικά καθήκοντά του. Ο γάμος του με την Ethel Mary Partridge είχε διαλυθεί. Ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ινδική μουσική τον είχε οδηγήσει να γνωρίσει και πολύ σύντομα να παντρευτεί την Ratna Devi, μια σπάνιας ευαισθησίας τραγουδίστρια της ινδικής μουσικής. Μαζί έκαναν το γύρο της Ευρώπης και ταξίδεψαν σε πολλές από τις χώρες της Ανατολής. Όταν γύρισαν στην Κεϋλάνη εκείνη γέννησε το γιο τους Narada. Ο Coomaraswamy έγραψε τα βιβλία Η καταγωγή της εικόνας του Βούδα, Τέχνη και Swadeshi και Οι τέχνες και οι χειροτεχνίες της Ινδίας και της Κεϋλάνης. Τότε γεννήθηκε και η κόρη τους Rohini. Τα γραπτά του Coomaraswamy αυτής της περιόδου αποτέλεσαν τον κύριο λόγο για τον διορισμό του, το 1917, ως επιστημονικού συνεργάτη στο τμήμα Ανατολικής Τέχνης του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης. Εκεί επιτέλεσε ένα έργο απίθανης εμβέλειας. Δημιούργησε το αξεπέραστο τμήμα της ινδικής τέχνης του μουσείου συλλέγοντας, ταξινομώντας, εκθέτοντας, καταλογογραφώντας και ερμηνεύοντας χιλιάδες έργα της ανατολικής τέχνης. Η ζωή του στην Αμερικὴ δεν είχε λίγες απώλειες. Μετά την έλευση της οικογένειας εκεί, η γυναίκα του Ratna Devi άρχισε να αρρωσταίνει. Σε αεροπορικό δυστύχημα σκοτώθηκε ο γιος τους Narada. Πολύ σύντομα ο θάνατος της Ratna Devi ακολούθησε το θάνατο του γιου της. Σε ηλικία πενήντα τριών χρονών, ο Ananda K. Coomaraswamy παντρεύτηκε την Αργεντινή κοινωνική φωτογράφο Dona Luisa Runstein. Φαίνεται πως οι δυο τους έδεσαν όσο παίρνει. Γεννήθηκε ο γιός τους Rama Ronnambalam. H Dona Luisa φρόντισε ως το ύστατο όριο τον Ananda K. Coomaraswamy. Ήταν εκεί μέχρι την τελευταία ώρα της ζωής του. Το 1947 σκόπευε να παραιτηθεί από τη θέση του Επιστημονικού Συνεργάτη του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης και επρόκειτο να επιστρέψει στην Ινδία· σχεδίαζε να ολοκληρώσει εκεί μια νέα μετάφραση των Ουπανισάδων και να απαρνηθεί τον κόσμο. Όμως, πραγματοποιήθηκε άλλο σχέδιο: Λέγεται ότι στις 9 Σεπτεμβρίου του 1947, εκεί που εργαζόταν στο γραφείο του σπιτιού του στο Needham της Μασαχουσέτης, ξαφνικά σηκώθηκε, πήγε στη γυναίκα του, της είπε «Πεθαίνω σε λίγο», ξάπλωσε στον κήπο του σπιτιού του και πέθανε εν ειρήνῃ.

ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΚΤΟ

  • ΤΕΣΣΕΡΑ ΔΟΚΙΜΙΑ
    COOMARASWAMY ANANDA K.

    Η Παιδαγωγική των Τεχνών (Η Ομορφιά τρόπος του Είναι), ο Έρωτας (Σαχάια), Ο Θάνατος (Ο χορός του Σίβα), η σωστή Διακυβέρνηση (Ατομικότητα, Αυτονομία και Λειτουργία) είναι τα τέσσερα θέματα των δοκιμίων του Ananda K. Coomaraswamy, του σημαντικότερου εκπροσώπου της Philosophia Perennis. Περιέχουν επισημάνσεις καίριες για τι μέρες μας, τώρα που ο κλοιός σφίγγει γύρω από τη συνείδηση – την ελληνική αλλά και την ευρύτερη. Πρόκειται για κείμενα που...

    Η Παιδαγωγική των Τεχνών (Η Ομορφιά τρόπος του Είναι), ο Έρωτας (Σαχάια), Ο Θάνατος (Ο...

    Η Παιδαγωγική των Τεχνών (Η Ομορφιά τρόπος του Είναι), ο Έρωτας (Σαχάια), Ο Θάνατος (Ο χορός του Σίβα), η σωστή Διακυβέρνηση (Ατομικότητα, Αυτονομία και Λειτουργία) είναι τα...

    Διαθέσιμο